ЗНАХІДКА У ПРИМІЩЕННІ ЛЬВІВСЬКОГО ТЕХНІКУМУ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ ВЕЛИКОДНЄ ДИВО 15 квітня 2001року Ірина БЖЕЗІНСЬКА |
Цього тижня у Львові несподівано виявили унікальну фреску з зображенням Ісуса Христа. Багато хто переконаний, що ця дивовижна знахідка є для християн певним знаком, оскільки фреску віднайдено саме Страсного тижня. Дирекція технікуму залізничного транспорту, де й "відкрили” унікальну фреску, побоюється навали паломників.
Фреску із зображенням Ісуса Христа знайшли студенти-заочники Львівського технікуму залізничного транспорту під час ремонту однієї з аудиторій. "Коли ми почали ремонтувати кімнату, то на одній зі стін побачили велику тріщину, а тому я запропонував зняти весь шар штукатурки,” – розповідає заступник директора технікуму залізничного транспорту Іван Лаба.
Олександр Зубко, студент п’ятого курсу заочного відділення тепловозного господарства технікуму, який займався ремонтом стіни, каже: "Ми були дуже здивовані, що штукатурка на цій стіні, легко обсипаючись, мало не дзвеніла. А розчистивши площину, ми побачили фреску. На сусідній стіні теж були залишки фрески, проте вона була погано збережена, тож її забілили.”
Будівля технікуму була споруджена на початку ХХ століття. Тут розміщувалася польська промислова школа. Залізничники обжили ці приміщення вже у сорокових роках минулого століття, коли офіційно було створено технікум. Аудиторія на другому поверсі, яка раптом стала знаменитою, була лабораторією, де студенти вивчали роботу електровозів. Керівництво технікуму схиляється до думки, що ще Польщі тут був кабінет богослов’я.
Іван Лаба вважає, що під штукатурку цю фреску сховали десь у сорокових роках, коли сакральні зображення масово знищувалися. Про це свідчать і пошкодження, виявлені у нижній частині фрески, на орнаментиці. На думку Івана Лаби, людина, що мала знищити ці витвори мистецтва, не посміла підняти руку на розп’яту фігуру Ісуса Христа.
Завідувач кафедрою реставрації Львівського коледжу декоративного і ужиткового мистецтва ім. І. Труша Борис Іванів виявлення цієї фрески вважає справжнім передвеликоднім дивом. "Адже недаремно саме у цей час – перед приїздом Папи Римського, та ще й у Страсний тиждень, – відкрилася фреска "Розпинання Ісуса Христа”, що входить до Страсного циклу”, – каже він.
Розміри фрески вражають – близько чотирьох квадратних метрів (1940 мм на 2100 мм). Від середини й аж до низу стіна вкрита орнаментикою (830 мм на 2100 мм). Частина цієї орнаментики ще не відкрита. Судячи з усього, на створення фрески свого часу було витрачено чимало грошей. Принаймні на орнаментиці виявили залишки мозаїчного золота.
Зазвичай до Страсного циклу входить щонайменше 12 зображень. Борис Іванів зробив кілька проб на інших стінах аудиторії. Він переконаний, що там теж мали зберегтися залишки фресок.
"Схоже, що цю кімнату розписували по всьому периметру стін, і вона використовувалася як капличка”, – висловлює здогад Борис Іванів.
Знайдена фреска "Розпинання Ісуса Христа” виконана у техніці розпису по сирому тиньку. Ця рідкісна для Львова техніка дуже складна, але вдячна. Адже така фреска, по суті, є вічною. У Львові є лише один фрагмент фрески, виконаної у такій техніці, – у Вірменському соборі.
"Найбільшою цінністю цієї фрески є її відтворення саме того часового стилю, в який вона творилася, – каже мистецтвознавець Степан Костирка. – Фреску виконано у стилі, який у Польщі називався формізм – і який прийшов після сецесії. У Росії цей стиль отримав назву конструктивізму. Композиція фрески дуже смілива і наслідує класичний стиль”.
Унікальним є виконання фрески великими площинами світла і тіні, без ліній та графіки. Фахівці стверджують, що подібного в Україні немає.
Реставратори з коледжу ім. І. Труша датують знахідку 1920-1925 роком. Проте автора фрески, за їхніми словами, буде надзвичайно важко визначити, адже ним міг бути і студент колишньої промислової школи.
Рішенням дирекції технікуму знайдену фреску вирішено реставрувати. Суму, необхідну для проведення реставраційних робіт, наразі не називають. Відомо лише, що обійдеться реставрація у кілька разів дорожче, аніж написання картини. За словами Бориса Іваніва, щоби відновити унікальний витвір мистецтва, потрібно щонайменше місяць кропіткої праці.
"Знайдену фреску обов’язково треба зберегти, – вважає начальник відділу культури департаменту гуманітарної та соціальної політики львівської мерії Євстахія Шимчук. Проте відкриття фрески саме на Страсний тиждень Євстахія Шимчук, на відміну від Бориса Іваніва, не вважає дивом: "Я дуже поміркована людина і не вірю, що відкриття цієї фрески є якимось знаком, бо це – закономірність. Просто постала необхідність робити ремонт у цьому приміщенні”.
Натомість канцлер управління Львівської Архідієцезії Римо-Католицької Церкви отець Мар’ян Бучек переконаний, що так просто нічого не буває: "Вважаю, що відкриття фрески, яке припало саме на Великий тиждень, не є просто збігом обставин. Фреска із зображенням розпинання Ісуса Христа має дуже важливе значення. Адже розіп’ятий на хресті Христос – це знак нашої віри. Тому ця фреска буде мати цінність для цілої культури та для всіх християн, а не лише для римо-католиків. І тому не важливо, хто її малював – чи поляк, чи українець”.
До речі, не виключено, що після появи інформації про дивовижну знахідку до технікуму залізничного транспорту може початися справжнє паломництво.
Принаймні заступник директора технікуму Іван Лаба майже переконаний у цьому і каже, що наразі не впевнений, що після реставрації лабораторія з вивчення роботи електровозів виконуватиме свої колишні функції...
Инцидент во Львовском техникуме железнодорожного транспорта 08 февраля 2010 г. |
Штаб Януковича заявляет о нападении на один из участков во Львове На избирательном участке во Львовском государственном техникуме железнодорожного транспорта подрались четверо членов комиссии - по два от кандидата, и после драки один из них попал в больницу. Как сообщает Zaxid.net, начальник пресс-центра ГУ МВД Украины во Львовской области Денис Харчук отметил: "Такой инцидент имел место. Сейчас этих лиц никто не допрашивал, поэтому трудно сказать, находились ли они в нетрезвом состоянии. Их задержали. Будут проведены следственные действия".
В данное время на месте инцидента работают правоохранители. Подсчет голосов на этом участке продолжается.
Между тем, руководитель штаба кандидата от Партии регионов Виктора Януковича во Львовской области Петр Писарчук заявил, что на участок совершено нападение.
"Около 07:30 утра в помещение участка ворвались шестеро молодчиков и избили членов комиссии и наблюдателей, один человек с травмой головы попал в больницу", - сказал он.
По словам Писарчука, напавших привез на участок руководитель штаба БЮТ во Львовской области Иван Денькович, потому что члены избиркома всю ночь спорили по поводу одной из урн для голосования, которая не была опломбирована надлежащим образом.
"Члены комиссии от Януковича настаивали на том, чтобы не включать эту урну в результаты голосования, а представители от Тимошенко настаивали на обратом, и так продолжалось всю ночь", - сообщил Писарчук.
Руководитель штаба БЮТ во Львовской области Денькович пока что для комментариев не доступен.
Напомним, ранее в заявлении Львовской областной организации Партии регионов сообщалось, что во Львов прибудут "эмиссары" Тимошенко, которые намерены фальсифицировать результаты выборов.
Загадкові львівські стіни |
Найдавніший стінопис львівської школи малярства, що зберігся до наших днів – це деталь розпису (постать св. Івана Богослова) XVI ст. з Вірменської церкви. Вже на початку XX сторіччя потужного звучання стінне малярство набуло в творчому доробку українських митців: Модеста Сосенка, Петра Холодного, Юліана Буцманюка. Їхні твори і по сьогодні збереглися й красуються, переживши чорний час совєтчини. На порталі церкви св. Миколая , що у Львові під багатошаровим замалюванням приховується розкішний розпис композиції – виноградна лоза з голубами. По сей день милують око сецесійні розписи настінного малярства Львівського музичного училища. Сучасні власники львівських кам’яниць, квартир проводячи ремонти, часто натрапляють на рештки старого настінного малярства. Дехто з них звертає увагу на ці знахідки. Цікавить їх. Докладають зусиль, реставрують. Як ось, наприклад, кав’ярня «Фреска», що по вулиці Краківській й приватні квартири вулиці Є. Коновальця.
Ще досі залишається загадкою житловий будинок по вулиці Драгоманова 22 (арх. Дец С.), під набілами якого знаходяться нерозкриті розписи. Подейкують розповіді, що ніби то власником цього будинку, за часів міжвоєнної Польщі був пан, що кохався в історії, малярстві, тому забажав розмалювати стінки кімнат, сходової клітки на історичну тематику. Але набіл не знято, і загадка залишається загадкою. Та ще більшою таємницею залишається де навчалися ці майстри, як саме, де їхні учнівські роботи? Таке запитання веде нас на вулицю Снопківську, 47 у колишні будівлі мистецької школи промислової (тепер Залізничного технікуму, Львівського Коледжу декоративного й ужиткового мистецтва ім. І. Труша та Академії Мистецтв).
Ця подія сталася перед Великодніми святами, напередодні візиту Папи Римського Івана Павла II в Україну. У квітні 2001 року у Львівському технікумі залізничного транспорту під час ремонту в одній з аудиторій малярі, збиваючи ремонтний тиньк, натрапили на старий стінопис. Відкрилась сюжетна сцена з циклу «Розпинання Ісуса Христа». Малярство було понівечено рівчаками для електроприводу, різними вставками дерев’яних тиблів та гіпсових мастик, дрібною насічкою. Найперше потерпіла орнаментальна частина в місцях поєднань голубого з золотим кольором. На перший погляд, побутувала думка, що це фреска, бо дуже тонкий фарбований шар. При детальнішому обстеженні виявлено, що то клейова темпера у поєднанні з золоченням. Сюжетну сцену скомпоновано майже в квадрат (194×210 см).
Композиційне вирішення класичне – переважаючі вертикалі; посередині звужений рух центрових діагоналей, зупинений у нижній частині чіткою горизонталлю постаті, розпростертої на лежачому хресті. Цікаво трактовано ідейне навантаження твору. Погляд глядача концентрується на постаті воїна, що прибиває руку Ісуса, бо на ній центр перехресть діагоналей. Хто є автором цього твору – зрілий мистець чи студент, поляк чи українець? Адже навчальний заклад будувався за часів австрійських для розвитку мистецтва і культури Галичини.
Стінопис виконано в часи польської окупації (приблизно 1920-30 рр.). Малюнок цього твору має певні суперечливі особливості: воїн в руці тримає чотири цвяхи і водночас напис латиною «IHS» (Ісус Христос). Друга деталь, яка переконливо говорить про українське походження автора, – орнаментальна частина, що вирішена в дусі гуцульської сецесії, близька за змістом до керамічних виробів фабрики Левинського; композиційний акцент тієї орнаментики зорганізовують голубий і золотий кольори (золота залишились невеликі фрагменти).
У 2001 році розпочато реставрацію стінопису студентами 5 курсу Фесенко Дарією, Колпаковою Наталею, Іванів Мар’яною під керівництвом реставратора, викладача відділу реставрації ЛДКДУМ ім. І. Труша Б. Іваніва.
Аналогічна ситуація повторилась підчас ремонту стін сходової клітки в ЛДКДУМ ім. І. Труша в серпні 2002 року – віднайдено великі частини стінопису початку минулого століття. Це роботи студентів Львівської промислової школи. На двох великих площинах стін розкрито орнаментальні композиції стінопису, виконані темперою. Дехто висловлює думку, що це так званий закоп’янський сецесійний стиль. Але такі елементи орнаментики і композиційний принцип вирішення бачимо і в роботах українського художника Г. Нарбута.
На стіні, між партером і першим поверхом – розкішний малюнок рослинної меандрової орнаментики, що вписується у схему рапортної композиції. Між першим і другим поверхом – рапортна композиція, яка складається з трьох модулів: крилатої особи з пальмовою гілкою, рослинного листка, геральдичного знака «Живе Слово Христос», обрамленого терновим листком. Поряд до другого поверху, на стіні – окрема композиція Святої королівни Кінги, покровительки солеварів. Цей стінопис, який відкрито під час ремонту становить понад 30 м².
У 2003 році проведено обстеження стін коридорів коледжу і виявлено багатошарові композиції стінопису, що виконувались у передвоєнний час.
У 2004 році розпочато реставрацію темперного стінопису релігійного сюжету Архістратиг Михаїл, св. Євангеліст Лука, Херувим під керівництвом викладача Почекви А. І. Виявлено, що поверх згаданого сюжету знаходився тонкий тиньк (4 мм), поверх якого є рослинна орнаментика. Сам сюжет «Арх. Михаїла, св. єв. Лука і Херувими» що виконаний також на тонкому тиньку перекриває попередню композицію на тему урбаністики.
У наступних семестрах 2004-05 років продовжувалась робота з реконструкції великих втрат малюнку стінопису. Виконавці студенти-реставратори 5 курсу Боднар Михайло, Баскаков Володя, керівник викладач Іванів Б. І. Пошуки рисунку реконструкції виконувались на окремих картонах. Доповнення втрачених частин виконувалось акварельними фарбами на чверть тону світліше від авторського. Завершена реставрація стінопису малюнка набула довершеного й цілісного стану з зондажами попередніх і пізніших сюжетів малярства.
В загальному стінопис будівлі на Снопківській, 47 належить до скарбниці Львівської школи малярства і стає цікавим об’єктом для вивчення педагогіки розвитку українського мистецтва 20-40 років XX ст
КАК СТУДЕНТКИ СДАЮТ ЕКЗАМЕНЫ. Версия FEMEN
16 ноября 2010, 17:03
16 ноября 2010, 17:03
|
В понедельник, 16 ноября, активистки эпатажного женского движения FEMEN провели под стенами Министерства образования и науки Украины свою новую акцию под названием А-та-та. Новым действом они хотели привлечь внимание украинской общественности к аморальным вещам, творящимся в высших учебных заведениях Украины. По мнению движения FEMEN, представители вузов, используя свой статус, прибегают к сексуальному шантажу студенток в обмен на успешные оценки и жилье в общежитии. Во время акции девушки показали небольшое представление, которым продемонстрировали, как украинские студентки вынуждены будут сдавать экзамены и зачеты. Участниц акции, игравших роль студенток, отшлепали по пятой точке парни в образе преподавателей вузов. FEMEN требует от Минобразования создать комиссию для расследования фактов сексуальных домогательств преподавателей к студенткам, а также создать анонимную горячую линию для пострадавших из-за таких действий. Как студентки сдают экзамены. Версия FEMEN "Пока Минобразования думать над нашими требованиями, женское движение FEMEN вместе с прессой проведет собственное расследование и представит общественности свой рейтинг самых развратных вузов Киева", - заявила во время акции лидер движения Анна Гуцол. |